I oktober dro vi i gang en konkurranse mellom avdelingene. Vi hadde som mål å oppgradere vårt pedagogiske materiell. Avdelingene fikk et lite budsjett som skulle forandres til samlingsstund-bokser med ett eventyr hver i fokus. Ved bruk av plantid og en herlig innsats fikk vi fire bokser som vi nå bruker sammen med barna i gode samlingsstunder. Vinneren ble kåret av en utvalgt jury fra personalgruppen. Vinneren ble Snøfnugg med "Gullhår og de tre bjørnene".
En oppgave som skapte engasjement i personalgruppen og lysten til å vinne ble stor. Avdelingene fikk selv velge eventyr og type løsning. Resultatet ble fire fantastiske samlingsstund-bokser somalle avdelingene har tilgang til når de ønsker å lage magiske samlingsstunder for sine barn.
Ved å sette fokus på eventyrbokser får vi et veldig godt verktøy til å jobbe godt med fagområdene. I Rammeplanen, som er vårt arbeidsverktøy som legger føringer på hvordan vi skal jobbe, står det følgende når det kommer til fagområdet kommunikasjon, språk og tekst:
"Barnehagen skal:
møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer
opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale
videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd
Personalet skal:
bruke varierte formidlingsformer og tilby et mangfold av bøker, sanger, bilder og uttrykksformer
inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter.
skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre."
Hovedfokuset med denne utfordringen er vinklet mot å jobbe med språkmiljøet i barnehagen. Barnehagen skal "bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. Barn lærer språk best gjennom å være språklig aktive".(Rammeplanen)
Vi kan også bruke samlingsstund-boksene når vi jobber med de andre fagområdene i Rammeplanen. Eksempelvis gjør konkretene gjør det enklere å telle og observere former i fagområdet "Antall, rom og form" Rammeplanen sier at vi skal "styrke barnas nysgjerrighet, matematikkglede og interesse for matematiske sammenhenger med utgangspunkt i barnas uttrykksformer".